miercuri, noiembrie 30, 2022
AcasăIstoria stiintificaEnigma invenţiei din 1782 a unui inginer francez: putea detecta navele de...

Enigma invenţiei din 1782 a unui inginer francez: putea detecta navele de la sute de kilometri, fiind mai bună ca radarul!

Enigma invenţiei din 1782 a unui inginer francez: putea detecta navele de la sute de kilometri, fiind mai bună ca radarul!

Port Louis, Mauritius, august 1782. Colonia franceză din Oceanul Indian – foarte vulnerabilă la atacurile britanice – se află într-o stare de alertă. Guvernatorul, viscotele François de Souillac, a fost avertizat că o flotilă de 11 nave se apropie de insula sa. Temându-se că aceasta este flota de invazie mult așteptată, De Souillac ordonă ca o navă de război să facă o recunoaștere. Dar înainte ca nava să poată raporta, panica se termină. De Souillac este informat că flota și-a schimbat cursul și acum se îndepărtează de Mauritius. Câteva zile mai târziu, când nava de recunoaştere revine, guvernatorul primește confirmarea: vasele erau de fapt nave comerciale britanice care se îndreptau spre Fort William în India.

Guvernatorul De Souillac avea informațiile sale nu de la semnalele emise de navele care navigau departe de țărm, nici de la punctele de observație de pe uscat înarmate cu telescoape de mare putere, ci de la un membru al corpului de ingineri, un anume Étienne Bottineau. Iar Bottineau a fost renumit în principal în Mauritius ca un om care a câștigat o mulțime de pariuri, datorită abilității sale ciudate de a prevedea sosirea navelor care se aflau la distanţe de 550 km până la 1100 de km de insulă.

Aceste previziuni ale sale nu erau produse nici de vrăjitorie, nici de noroc. Ele au fost, mai degrabă, produsul unor observații riguroase de ani de zile, Bottineau pretinzând că este inventatorul unei noi științe, faimoasă atunci, uitată acum, pe care o numea nauscopie: „arta de a descoperi nave și pământ la mare distanță”.

Noua știință a francezului a rămas de interes pentru ofițerii de marină până în anii 1920, când inventarea radarului să facă redundantă întreaga idee de nauscopie.

Nu există nicio îndoială că invenţia francezului a fost una reală şi folositoare. De exemplu, colonelul Trebond, ofițerul responsabil cu detașamentul de infanterie al insulei Mauritius, a semnat o declarație pe propria răspundere prin care confirma că dl. Bottineau i-a anunțat, în diferite perioade, sosirea a mai mult de o sută de vase, cu două, trei sau chiar patru zile înainte de semnalele de coastă. M. Melis, comisarul general naval din Port Louis, a jurat că Bottineau a prezis sosirea a 109 nave și a greșit doar de două ori.

Bottineau s-a născut în Anjou, probabil la începutul anilor 1740, a crescut la Nantes, unde fiind încântat de transportul maritim, a ajuns la hotărârea de a intra în serviciul maritim. A urmat angajarea la Compania Franceză a Indiilor de Est și la Marina Franceză. El încă din 1762 a observat următoarele:

„Mi s-a părut că o navă care se apropie de uscat trebuie să producă un anumit efect asupra atmosferei și să facă ca apropierea să fie descoperită de un ochi experimentat chiar înainte ca nava în sine să fie vizibilă. După ce am făcut multe observații, am crezut că pot descoperi o anumită apariție înainte ca vasul să apară la vedere; uneori aveam dreptate, dar mai frecvent greșeam, încât la vremea aceea am renunțat la orice speranță de succes. În 1764, am fost numit într-o funcţie în Mauritius şi acolo, având mult timp liber, am început din nou observațiile mele preferate. Cerul senin și atmosfera pură, în anumite perioade ale zilei, au fost favorabile studiilor mele și, pe măsură ce mai puține nave veneau pe insulă, eram mai puțin susceptibil la eroare decât era cazul în largul coastei Franței, unde navele trec continuu. În 6 luni pe insulă, am devenit sigur că descoperirea mea era sigură.”

După socoteala lui Bottineau, el a anunțat sosirea a 575 de vase între 1778 și 1782, multe dintre ele cu 4 zile înainte de a deveni vizibile.

Bottineau se simțea suficient de încrezător pentru a încerca să obțină profit din nauscopie. În 1780, el a trimis o scrisoare adresată mareșalului de Castries, pe atunci ministrul Marinei, prin care anunța descoperirea sa, oferind invenţia sa guvernului, în schimbul unei taxe substanțiale. Castries, în replică, a ordonat autorităților franceze din Mauritius să facă un studiu al predicțiilor lui Bottineau, înregistrându-le cu atenție într-un registru mare și comparându-le cu sosirea efectivă a navelor în colonie timp de cel puțin 8 luni. Predicţiile sale au fost pline de succes.

Inginerul a aterizat în Franța în iunie 1784 și a pornit la Paris. Acolo, însă, lucrurile au început să meargă prost pentru Bottineau. De Castries nu voia să-l vadă; influentul abate Fontenay, editor al revistei „Mercure de France” a ridiculizat nauscopia într-un articol, sugerând că ceea ce se vedea nu erau nave pe mare, ci castele în aer. În scurt timp, Revoluția Franceză a pus capăt speranței de a obţine vreo recompensă. În 1802, domnul Bottineau muri în mare mizerie…