Istoria Romaniei

Nicu Polizu-Micşuneşti, un erou aviator român uitat pe nedrept

Distribuiti

În ziarul „Universul” din 7 mai 1943, se publica următorul anunţ la rubrica de „Decese”: „Personalul Societăţii Anonime Române de Telefoane, anunţă cu profund regret încetarea din viaţă pe câmpul de onoare, în ziua de 2 Mai a.c., a distinsului, iubitului şi mult apreciatului coleg NICULAE N. POLIZU-MICŞUNEŞTI, funcţionar superior al Societăţii, Locot. rezervă în aviaţia de vânătoare, Cavaler al Ordinului Mihai Viteazul Cavaler al Ordinului Virtutea Aeronautică cu baretă, decorat cu Crucea de aur a Virtuţii Aeronautice cu 2 barete, Coroana României cu panglică de Virtute Militară, Crucea de Fier Germană, a cărui memorie va fi de-a pururi pildă de muncă, jertfă și devotament”.

Dar, cine a fost Niculae Polizu-Micşuneşti, de la a cărei moarte se împlinesc 80 de ani (2 mai 1943)? Nicolae Polizu-Micşuneşti a fost unul dintre așii aviației de vânătoare române în timpul celui de al doilea război mondial. El a zburat pe avioane Heinkel He 112, IAR 80 și Bf 109G. El a participat la război pe frontul de Est în 1941 și 1943. Între aceste campanii a fost pilot de încercare la uzinele IAR Brașov. A participat la 160 de misiuni, 52 de lupte aeriene și a obținut 10 victorii omologate și una probabilă. A fost unul din cei trei aviatori decorați cu Ordinul Mihai Viteazul în anul 1941, ceilalți doi fiind decorați post-mortem.

Într-un interviu cu generalul-locotenent aviator (rez.) Ioan Di Cesare, veteran de război, acesta a povestit cum a murit Niculae, în timpul războiului din Est împotriva ruşilor: „Nicu Polizu-Micşuneşti a murit în perioada aceea, la Kramatorskaia. S-a întâmplat în felul următor: eram cu el în patrula de alarmă şi am primit ordin să decolăm pentru că de aerodrom se apropia aviaţia sovietică şi trebuia să o întâmpinăm. Toate cele patru avioane din patrulă am prins viteză şi am decolat. Chiar atunci, sovieticii ne-au prins din urmă şi au deschis focul. Era o formaţie de asalt. Pe Polizu l-au lovit şi i-au spart rezervorul de apă, iar motorul i s-a gripat. Eu i-am spus prin radio că este avariat, dar nu m-a auzit. Nu îşi pusese casca sau nu dăduse drumul la radio… A trebuit să aterizeze pe un câmp plin cu buruieni sălbatice. Cum nu apucase nici să bage trenul de aterizare, avionul, la contactul cu solul, s-a dat peste cap. În cabină a intrat fum şi pilotul a murit sufocat. Acesta a fost sfârşitul aviatorului Nicolae Polizu-Micşuneşti”.

Nicu Polizu-Micşuneşti s-a născut la Hârlău pe 2 iulie 1904, fiind fiul avocatului Nicolae Polizu-Micşuneşti şi al Elisabetei Ghica-Deleni, din celebra familie Ghica. Stră-străbunicul său a fost domnitorul Ţării Româneşti, Barbu Bibescu.


Distribuiti

Articole asemanatoare

Cum un prinţ moldovean se făcu de râs în străinătate, în anul 1835, stâlcind limba engleză, pe care se lăudă că o cunoaşte

admin

Marele scriitor Tudor Arghezi a fost internat în lagărul de concentrare de la Târgu Jiu… şi nu de către comunişti!

admin

Misterul din spatele celebrei fotografii de la finalul celui de-al doilea război mondial – „Marinarul pupăcios”

admin

Un călător german din 1853 descrie Bucureştiul ca fiind asemănător cu Algerul. Românii erau „veseli, iubitori, zâmbitori, paşnici, cu un glorios trecut eroic, care aşteaptă vremea izbăvirii lor”

admin

Misterul aurului dacic: aur echivalent a cel puţin 100 de miliarde de dolari a fost luat din Dacia de către romani?

admin

Nu suntem un neam de imitatori, ci de creatori! Două lucrări vechi româneşti – „Învăţăturile lui Neagoe Basarab” (1519-1521) şi „Istoria ieroglifică” (1703-1705) au precedat barocul european şi romantismul european

admin