duminică, septembrie 25, 2022

„Blonda de după colț” – filmul sovietic din 1984 care ne arată de ce comunismul a pierdut lupta cu Occidentul consumism

Urmariti pagina oficiala Secretele Istoriei: facebook.com/secreteleistorieibylovendal

În 1984 a fost lansată în URSS o comedie romantică, cu un puternic mesaj ideologic: „Blonda de după colț”, în care se spunea povestea iubirii dintre Nikolai, un astrofizician care decide să se angajeze magazioner într-un mare magazin din Moscova, și adevărata eroină a filmului – vânzătoa­rea Nadia, o bișnițăreasă remarcabilă, care reușea să facă rost de orice pe piața neagră din oraș.

Viața și relațiile ei îi dezvăluie capacitatea de a procura bunuri deficitare; în acest univers paralel consumist, la conducere este materialista Nadia, nu secretarul de partid. Ea are atâta încredere în influența ei, încât încearcă să vadă dacă nu-i poate face rost de Premiul Nobel lui Nikolai, mituindu-i pe membrii comitetului cu caviar și alte produse de lux.

Comedia are un final puternic moralizator: Nikolai, care fusese captivat inițial de această lume nouă, o părăsește pe monstruoasa Nadia în ajunul căsătoriei, renunțând astfel implicit la plăcerile superficiale ale consumismului.

„Blonda de după colț” ne arată toate anxietățile comunismului în privința consumismului: era un univers rival, cu propria ierar­hie și cu valori opuse celor ale comunismului.

Țările blocului sovietic aveau toate piețe negre înfloritoare în anii 1970; unele, ca în URSS, Polonia și Ungaria, erau în general tolerate. Aceste economii paralele acopereau o proporție semnifi­ca­tivă din activitatea economică. Dar și statele socialiste au legitimat această cultură consumistă coro­zivă, înființând magazine speciale, de unde se puteau cumpăra produse de lux. De exemplu, se ştie că în România existau celebrele „Shop-uri” unde se vindeau mărfuri occidentală pe valută.

Consumismul a înființat o lume cu totul diferită în ţările comuniste. Oamenii își petreceau mare parte din timp pentru a face rost de bunuri deficitare pentru apartamentele lor sau de haine la modă, din Occident. Nu este o surpriză, așadar, că acele slujbe care ofereau acces la bunuri de consum au devenit mult mai căutate în anii 1970-1980. Slujbele de vânzătoare, ca aceea a Nadiei din film, desconsiderate la începutul anilor 1960, erau acum mult mai atractive, în timp ce studiile superioare au devenit mai puțin populare.

Urmariti pagina oficiala Secretele Istoriei: facebook.com/secreteleistorieibylovendal

Related articles